Hírek

Kevesebb spermium a zsíros ételek miatt

USA-beli reprodukciós kutatók feltehetően felfedeztek egy eddig figyelembe nem vett okot a férfiak meddőségére: közleményükben (Human Reproduction 2012 doi: 10.1093/humrep/des065) kimutatták, hogy a magas telítettzsírsav-fogyasztás egyértelmű kapcsolatban van a spermiumok csökkent termelésével.
Ezzel szemben a fokozott, telítetlen omega-3-zsírsavakkal való táplálkozás javítja a spermium-minőséget.
Jill Attaman (Harvard Medical School, Boston) 99 olyan férfit kérdezett ki étkezési szokásaikról, akik fertilitási problémákkal jelentkeztek a klinikán, és a válaszokat a spermiogrammokkal párhuzamba állította.
Az eredmény: a zsírfogyasztás felső harmadát bevalló férfiaknál 38%-kal volt kevesebb a spermiumsűrűség az ejakulátumban.
A további elemzések ezt a hatást a telített zsírsavak túlzott bevitelére vezetik vissza.
Viszont a telítetlen omega-3-savak bőségesebb fogyasztása legalább 1.9%-kal növelte a spermium-mennyiséget.

Attaman szerint az első olyan tanulmányról van szó, mely a zsíros tápláléknak a férfi-fertilitásra gyakorolt befolyását vizsgálja. Korábbi vizsgálatok a túlsúllyal kerestek összefüggést.
Mivel ez az első tanulmány és a résztvevők száma csekély, bizonyító ereje korlátozott főképpen azért, mert már minden férfinél olyan spermiumkoncentráció állt fenn, amely termékenységi zavarral volt összeegyeztethető.
Azonban, mivel a zsírszegény diéta és a bőséges omega-3-zsírsavfogyasztás más okokból is egészséges, a diétázás a gyermekvárás során megéri a kísérletet, véli a doktornő.
 


„Jó zsírok”

Esszenciális zsírsavak
Az esszenciális zsírsavak többszörösen telítetlen vegyületek, melyek között van omega-6 zsírsav (a linolsav) és omega-3 zsírsav (alfa-linolénsav, ALA) is. Ezek nélkülözhetetlenek az emberi táplálkozásban, mert nem tudja őket a szervezet előállítani. Az emberi test képes szintetizálni telített, vagy omega-9 egyszeresen telítetlen zsírsavakat, de nem képes kettős kötéseket vinni az omega-3 illetve az omega-6 helyekre, ezért az ilyen zsírsavakat kívülről kell pótolni. (Ezért ezeket „F-vitaminnak” is nevezik.)
Az esszenciális zsírsavak fontos szerepet töltenek be az idegrendszer, immunrendszer megfelelő működésében, gyulladáscsökkentésben, vérnyomás szabályozásában, illetve olyan fontos vegyületcsoport elő anyagaként, mint a prosztaglandinok.
A többszörösen telítetlen zsírsavak létfontosságú építőkövei a sejtmembránoknak.